Les 4 basis cursus-schilderen met olieverf.

  • Weghalen werk bij ontevredenheid en “fouten”.
  • Leren schetsen met pen, potlood en/of houtskool
  • De opdracht (klik)

Weghalen werk bij ontevredenheid en “fouten”

Heb je je doekje voorbereid met acrylverf dan kan je heel gemakkelijk je olieverf eraf halen als het de 1e laag is en nog nat.

Je neemt gewoon een droge oude lap, doet daar een scheutje reukarme terpentine op en veegt alles weg. Als je dit vaker doet op hetzelfde doekje zal ook de acrylverf er iets van af slijten maar dat is niet erg, je hoeft het niet opnieuw te schilderen met acryl.

Is het in je 2e of meerdere laag dan moet je een stuk voorzichtiger te werk gaan.

De onderligende laag is dan nog oplosbaar, je haalt dan heel voorzichtig met een papierenzakdoek dat gedeelte weg wat niet voldoet. Je gebruikt geen terpentine want dat zou alles weghalen.

Olieverf heeft een heel lange droogtijd, weet niet precies hoe lang want dat ligt aan je dikte en oliegebruik. Maar kan weken duren. Daar kan je niet op wachten natuurlijk.

Ook kan je als dat nodig is heel precies te werk gaan. Dan gebruik je daar een droog penseel voor en smeer je de overtollige verf af aan een schone lap.

Is je laag te dun, te vet ook dan kan je er wat afhalen met een zakdoek of penseel.

Leren schetsen met pen, potlood en/of houtskool

Deze les is geen uitgebreide cursus tekenen.

Wel hoe je kleine ontwerp en oefenschetsjes maakt op papier

Die maak je voordat je op doek gaat werken. Beter 10x fout op papier dan steeds weer gummen op je doek. En je kan al je ontwerpen bewaren en vergelijken wat je de beste compositie vindt.

Compositie-leer komt in deze cursus niet aan bod. Is nu ook niet nodig omdat je heel weinig elementen tegelijkertijd gaat plaatsen, rangschikken.

Wel is het nodig om alvast wat teken, schetstechnieken aan te leren voor je aankomende composities.

Eerst teken je met pen een aantal kaders waarin je snel gaat schetsen. Een kader is bv. een rechthoek of vierkant, waarbinnen je gaat werken, het stelt ahw. je doek voor.

Waarom pen? Je hoeft nu niet te gummen, je hebt genoeg kaders om te oefenen. Zo kan je ze ook snel vergelijken, welke vindt je mooi.

Je onderzoekt je plaatsing van je onderwerpen, waar voelt het mooi/goed. Je bepaalt je lichtval en schaduw. Ook als je nog niet gewend bent met lichtval te werken, het is goed om dit uit je hoofd te doen. Geeft niets als het niet klopt, je bent aan het leren, ooit klopt het wel.

Wil je meer zekerheid over lichtval en schaduw, pak dan een lamp, leg een a4 op je tafel, lamp erop en een bal (kerst, appel) op tafel en kijk ernaar. Maar ook dit komt aan de orde in les …

Deze manier van schetsen is handig om heel snel meerdere composities uit te testen.

Je kan ze ook makkelijk bewaren en vergelijken.

Heb je er een paar uitgekozen dan kan je ze op hetzelfde formaat als je doekje gaan uitwerken met houtskool of potlood. Is je doekje kleiner, leg het op je a4 en teken de omtrek met potlood.

Nu je een compositie hebt uitgekozen ga je het groter na tekenen met houtskool, hetzelfde formaat als je doekje.

Met houtskool kan je ahw. schilderen met je vinger, het is lekker grof dus geen gepiel meer, het lijkt het meest qua afmeting en werken op je penseel.

Ga naar de opdracht